Congres – ADHD: feiten en fabels
Startdatum14 januari 2016
Aanvangstijd10:00 uur
Eindtijd17:00 uur
LocatieMercure – Zwolle
Prijs€ 270,00 ex. BTW wanneer je je inschrijft vóór 01 december 2015 (daarna € 295,00 ex. BTW)
Uiterste inschrijfdatum14 januari 2016
Max. aantal deelnemers200
ADHD is een veelvoorkomende stoornis onder kinderen en jongvolwassenen: het is zelfs de meest voorkomende diagnose die kinderpsychiaters stellen. Hulpverleners en leerkrachten weten in de regel wel dat het gaat om personen die concentratieproblemen hebben, impulsief zijn en niet stil kunnen zitten. De afgelopen jaren is de kennis over ADHD echter snel toegenomen, waardoor het gemakkelijker is geworden om feiten over ADHD te scheiden van fabeltjes. Wat het wel en niet is, hoe het bijbehorende gedrag ontstaat en welk gedrag van een jeugdige er wel en niet aan toegeschreven kan worden, wordt steeds helderder. Ook de manier waarop kinderen en jongeren die ADHD hebben thuis, in de zorg en in het onderwijs begeleid en behandeld kunnen worden, wordt daarmee duidelijker.
Op dit congres over ADHD neem je kennis van de laatste wetenschappelijke inzichten en krijg je praktische kennis aangereikt over ADHD en (vooral) over de manier waarop je in de praktijk op een positieve manier met deze kinderen en hun gedrag om kunt gaan.
Sprekers
Zeven experts leveren een bijdrage aan dit praktijkgerichte congres:
- Kasper Ramaekersis jongerencoach en ambulant gezinsbeleider. En hij heeft ADHD. In zijn bijdrage staat hij stil bij de manier waarop zijn ADHD soms lastig kan zijn, maar zeker ook kan helpen in het werk dat hij doet en het leven dat hij leidt;
- Laura Batstra is onderzoeker en docent aan de afdeling orthopedagogiek van de Rijksuniversiteit Groningen. Zij toetst een reeks populaire aannames over ADHD aan de wetenschap: wat zijn de feiten en wat is fictie?
- Hanneke van Ewijkpromoveerde onlangs op onderzoek naar de hersenfuncties bij mensen met ADHD. Zij staat met name stil bij de rol die het slechtere werkgeheugen van deze mensen speelt bij leerprocessen;
- Arno de Poorteris psycholoog, heeft ADHD en was op school zelf een ‘stoorzender’. Hij praat over de behoeften en talenten van mensen met ADHD;
- Regina Stoutjesdijkwerkt bij de onderwijsraad en promoveerde onlangs op onderzoek naar de begeleiding van leerlingen met ADHD in het regulier en speciaal onderwijs. Zij praat over de implicaties van haar onderzoek voor de praktijk en gaat in op de manier waarop in de klas gezorgd kan worden voor meer vooruitgang bij deze kinderen middels een integrale aanpak;
- Esther ten Brinkis psychotherapeut, gedragstherapeut en zorgpad-expert ADHD bij Lucertis kinder- en jeugdpsychiatrie. Zij geeft een doorkijk in hetgeen waar ouders van kinderen met ADHD behoefte aan hebben en hoe zij daarin begeleid en ondersteund kunnen worden;
- Een expertwaarvan wij de naam binnenkort bekend maken, zal uitleggen hoe gerdag dat hoort bij ADHD onderscheiden kan worden van manisch gedrag. Behalve het onderscheid in diagnostiek, wordt ook het onderscheid in begeleiding en behandeling aan de orde gesteld.