Header
Header
Header
Header
Header
Header
Header
Header
Header
Header
Header
Header
Header
Header
Header

Congres – Executieve functies bij kinderen en jongvolwassene

januari 7th, 2016 |

Entree-300x225.jpg goede foto bord praktijk

Congres: Congres – Executieve functies bij kinderen en jongvolwassene
Startdatum 10 maart 2016

Aanvangstijd 10:00 uur

Eindtijd 16:30 uur

LocatieMercure – Zwolle

Prijs€ 270,00 ex. BTW wanneer je je inschrijft vóór 10 januari 2016 (daarna € 295,00 ex. BTW)

Uiterste inschrijfdatum 9 maart 2016

Max. aantal deelnemers 250

Het congres over executieve functies bij kinderen is dit jaar gericht op zowel professionals in de hulpverlening als leerkrachten en begeleiders werkzaam in het onderwijs.

Sommige kinderen zijn intelligent genoeg, maar lijkt het niet te lukken om hun bezigheden te plannen en te prioriteren. Anderen lukt het niet om hun aandacht te richten en vast te houden. Of ze hebben hele explosieve emoties en slagen er niet in om hun eigen gedrag af te remmen. Zij draven door. Wat al deze kinderen, ondanks de uiteenlopende aard van hun problemen, gemeen hebben, is dat ze kampen met moeite in hun zogenaamde “executieve functies”: de hogere regelfuncties in de hersenen. En dat heeft consequenties voor de manier waarop ze door anderen ervaren en geaccepteerd worden, maar ook voor hun schools functioneren en de manier waarop ze bejegend worden door hun opvoeders.

Deze executieve functies beïnvloeden veelal onbewust het gedrag en leervermogen. En zeker bij kinderen waar sprake is van problematisch- en onbegrepen gedrag als gevolg van ADHD, ASS of ODD is inzicht vereist in de werking van executieve functies, alvorens tot instructie, begeleiding of behandeling over te gaan.

Want kán een kind zijn aandacht wel richten en volhouden? Hoe zit het met zijn prikkelgevoeligheid en daaruit voortkomende impulsieve reacties? In hoeverre kan een kind eigen emoties onder controle houden en gedrag remmen? Ziet het kind z’n eigen aandeel in situaties en hoe gaat het om met wisselende omstandigheden? De antwoorden op die vragen zijn enorm belangrijk voor leerkrachten en begeleiders om in de praktijk vorm en inhoud te geven aan begeleiding en onderwijs voor deze kinderen.

Tijdens dit congres zullen de laatste wetenschappelijke inzichten op het gebied van breinonderzoek worden gekoppeld aan praktische handvatten in het sturen op executieve functies voor de praktijk. Wat we weten is één, maar wat we ermee kunnen is misschien nog wel belangrijker!