Header
Header
Header
Header
Header
Header
Header
Header
Header
Header
Header
Header
Header
Header
Header

DSM-5 in de jeugdzorg en jeugd-GGZ

december 8th, 2016 |

Vraaggericht werken met de DSM-5 in de jeugdzorg en jeugd-GGZ

Eerst volgende moment: 23 maart 2017
Cursusduur: 2 dagen
Studiebelasting: 30 uur (18 uur literatuurstudie en 12 contracturen)
Niveau: HBO/WO werk- en denkniveau
Deelnameprijs: € 490,00

 

Classificatie van psychische stoornissen middels het kinderpsychiatrische classificatiesysteem DSM (Diagnostic and Statistical Manual van de Amerikaanse Psychiatrische Associatie) ligt onder vuur. Na een succesvolle opmars sinds de jaren ’80, overheerst nu onvrede over de dominantie van een medische benadering van psychische stoornissen middels de DSM.

In deze cursus wordt een sociale, vraaggerichte benadering voorgestaan door de aandacht te richten op hulpvragen en basisbehoeften van kinderen met een psychische stoornis, zoals beschreven in de DSM-5. Aan de hand van casuïstiek van deelnemers wordt ingegaan op praktijkervaringen in relatie tot de behandelde theorie. Daardoor kunnen deelnemers de theorie direct toepassen in de praktijk.

Leerdoelen
Na het volgen van de cursus heeft/is/kan de cursist:

  • Inzicht in hulpvragen en basisbehoeften van kinderen en jeugdigen met een psychische stoornis;
  • De vaardigheid om met behulp van diagnostisch onderzoek psychische stoornissen van kinderen en jeugdigen te vertalen in hulpvragen en basisbehoeften;
  • Kennis van orthopedagogische theorie, theorie van basisbehoeften en psychiatrische classificatie middels de DSM-5;
  • Zich bewust van sociale processen waarbinnen psychische stoornissen van kinderen en jeugdigen ontstaan en verholpen kunnen worden;
  • Ontwikkeling van reflectieve vermogens over de eigen beroepspraktijk;
  • Toepassen van theoretische gezichtspunten in de eigen beroepspraktijk.

Entree-300x225.jpg goede foto bord praktijk