: Dé opleider voor professionals in pleegzorg, jeugdhulp en jeugdbescherming.
- Ouderbegeleiding binnen de langdurige pleegzorg
- Hulpvragen en basisbehoeften van kinderen en jeugdigen in de jeugdzorg.
Aanvangsdatum: | 13 november 2015 |
Locatie: | Logavak – Amsterdam |
Data: | 13 november 2015 / 27 november 2015 |
Cursusduur: | 2 dagen (9.30-16.30u) |
Studiebelasting: | 22 uur (inclusief literatuur) |
Niveau: | hbo+ |
Docenten: | dr. Peter van der Doef |
Deelnameprijs: | € 490,00 |
- e jeugdzorg
2-daagse cursus:
Ouderbegeleiding binnen de langdurige pleegzorg
Wanneer een kind voor langere tijd uit huis wordt geplaatst, verandert de rol van de ouders. Alhoewel in feite enkel hun opvoedersrol wordt ontnomen, ervaren ouders het alsof hun alles is ontnomen, zelfs hun ouderrol. Deze ervaring is zo complex, emotioneel en ingrijpend voor ouders dat zij vaak niet weten hoe zij daar mee om moeten gaan. Dit kan leiden tot weerstand en samenwerkingsproblemen wanneer de veranderende rol niet goed wordt begeleidt.
In deze tweedaagse cursus krijgen deelnemers niet alleen uitleg van de methodiek ‘ouderbegeleiding bij roldifferentiatie’, maar worden ook de werkzame (gespreks)technieken getraind.
Leerdoelen
- Deelnemers hebben kennis en inzicht verworven van en in de betekenis van het proces van roldifferentiatie in geval van een langdurige uithuisplaatsing.
- Deelnemers zijn in staat ouders en pleegouders te begeleiden in het proces van roldifferentiatie bij een langdurige uithuisplaatsing.
2-daagse cursus:
Hulpvragen en basisbehoeften van kinderen en jeugdigen in de jeugdzorg
Kinderen en jeugdigen die voor jeugdzorg/jeugdhulp worden aangemeld laten probleemgedrag zien waarin niet altijd zonder meer een hulpvraag kan worden afgelezen. Met probleemgedrag maskeren kinderen en jeugdigen eerder een vraag om hulp!
Deze cursus stelt u in staat om uw hulpverlenend handelen af te stemmen op onderliggende hulpvragen en basisbehoeften van kinderen en jeugdigen met probleemgedrag.
Leerdoelen
Aan het einde van de cursus bent u in staat:
- Om op een (ortho)pedagogisch verantwoorde wijze in de jeugdzorg om te gaan met hulpvragen en basisbehoeften van kinderen en jeugdigen;
- De relatie te leggen tussen verstoorde basisbehoeften van kinderen en jeugdigen en psychopathologische stoornissen uit de DSM-5.