Header
Header
Header
Header
Header
Header
Header
Header
Header
Header
Header
Header
Header
Header
Header

Psychopathologie bij kinderen en jeugdigen

november 16th, 2015 |

Entree-300x225.jpg goede foto bord praktijk

2-daagse cursus: 

Psychopathologie bij kinderen en jeugdigen: een sociale benadering 

In deze cursus wordt een sociale benadering van de DSM voorgestaan door hulpvragen en basisbehoeften van kinderen met een psychische stoornis in beeld te brengen. Uitgangspunt vormen de theorie van J.F.W. Kok over orthopedagogische vraagstellingen en de theorie van A. Maslow over basisbehoeften van kinderen en jeugdigen. Deze theorieën zijn door de docent uitgewerkt en geactualiseerd in een eigen model over psychopathologie en handelingsvragen.

Verdere theorieën die in de cursus aan bod komen:

  • de neurobiologie
  • hechtingstheorie
  • theorie van affectregulatie en presentietheorie

Hulpvragen en basisbehoeften van kinderen en jeugdigen worden in relatie gebracht met beschrijvingen van psychopathologie in de DSM-5.
Hiermee wordt zicht geboden op het klinisch gebruik van de DSM-5.

Leerdoelen

  • Inzicht in hulpvragen en basisbehoeften van kinderen en jeugdigen met een psychische stoornis
  • De vaardigheid om met behulp van diagnostisch onderzoek psychische stoornissen van kinderen en jeugdigen te vertalen in hulpvragen en basisbehoeften
  • Kennis van orthopedagogische theorie, theorie van basisbehoeften en psychiatrische classificatie middels de DSM-5
  • Bewust zijn van sociale processen waarbinnen psychische stoornissen van kinderen en jeugdigen ontstaan en verholpen kunnen worden
  • Ontwikkeling van reflectieve vermogens over de eigen beroepspraktijk
  • Toepassen van theoretische gezichtspunten in de eigen beroepspraktijk.

Datum 
27 november 2015
11 december 2015

Cursusduur
2 dagen
(9.15 uur- 16.30 uur)

Locatie
Logavak- Utrecht

Docent
Dr. Peter van der Doef