Header
Header
Header
Header
Header
Header
Header
Header
Header
Header
Header
Header
Header
Header
Header

Psychopathologie bij kinderen en jeugdigen

maart 9th, 2016 |

Entree-300x225.jpg goede foto bord praktijk

Psychopathologie bij kinderen en jeugdigen: een sociale benadering

Eerst volgende moment: 08 april 2016
Cursusduur: 2 dagen
Studiebelasting: 30 uur (18 uur literatuurstudie en 12 contracturen)
Niveau: HBO/WO werk- en denkniveau
Deelnameprijs: € 490,00
2-daagse kosteneffectieve cursus: 

Psychopathologie bij kinderen en jeugdigen: een sociale benadering 

In deze cursus wordt een sociale benadering van de DSM voorgestaan door hulpvragen en basisbehoeften van kinderen met een psychische stoornis in beeld te brengen. Uitgangspunt vormen de theorie van J.F.W. Kok over orthopedagogische vraagstellingen en de theorie van A. Maslow over basisbehoeften van kinderen en jeugdigen. Deze theorieën zijn door de docent uitgewerkt en geactualiseerd in een eigen model over psychopathologie en handelingsvragen.

Verdere theorieën die in de cursus aan bod komen:

·  de neurobiologie

·  hechtingstheorie

·  theorie van affectregulatie en presentietheorie

Hulpvragen en basisbehoeften van kinderen en jeugdigen worden in relatie gebracht met beschrijvingen van psychopathologie in de DSM-5. Hiermee wordt zicht geboden op het klinisch gebruik van de DSM-5.

Leerdoelen

·  Inzicht in hulpvragen en basisbehoeften van kinderen en jeugdigen met een psychische stoornis

·  De vaardigheid om met behulp van diagnostisch onderzoek psychische stoornissen van kinderen en jeugdigen te vertalen in hulpvragen en basisbehoeften

·  Kennis van orthopedagogische theorie, theorie van basisbehoeften en psychiatrische classificatie middels de DSM-5

·  Bewust zijn van sociale processen waarbinnen psychische stoornissen van kinderen en jeugdigen ontstaan en verholpen kunnen worden

·  Ontwikkeling van reflectieve vermogens over de eigen beroepspraktijk

·  Toepassen van theoretische gezichtspunten in de eigen beroepspraktijk

 

 

Psychopathologie en in het bijzonder de classificatie van psychische stoornissen middels de DSM ligt tegenwoordig onder vuur.
Na een succesvolle opmars van de DSM sinds de jaren ’80 overheerst nu onvrede over de dominantie van een medische benadering via de DSM-V van psychische stoornissen.

In deze cursus wordt een sociale benadering van de DSM voorgestaan door hulpvragen en basisbehoeften van kinderen met een psychische stoornis in beeld te brengen. Uitgangspunt vormen

  • de theorie van J.F.W. Kok over orthopedagogische vraagstellingen en
  • de theorie van A. Maslow over basisbehoeften van kinderen en jeugdigen.

Deze theorieën zijn door de docent uitgewerkt en geactualiseerd in een eigen model over psychopathologie en handelingsvragen. Verdere theorieën die in de cursus aan bod komen zijn

  • de neurobiologie,
  • hechtingstheorie,
  • theorie van affectregulatie en

 

 

 

 

Hulpvragen en basisbehoeften van kinderen en jeugdigen worden in relatie gebracht met beschrijvingen van psychopathologie in de DSM-5. Hiermee wordt zicht geboden op het klinisch gebruik van de DSM-5.
Aan de hand van casuïstiek van deelnemers worden praktijkervaringen besproken in relatie tot de behandelde theorie. Daardoor kunnen deelnemers de theorie direct toepassen in de dagelijkse praktijk.

Aanbod

Aanvang Locatie
08-04-2016 Logavak – Amsterdam