Header
Header
Header
Header
Header
Header
Header
Header
Header
Header
Header
Header
Header
Header
Header

Opleiding ouderbegeleiding vanuit een visie op ouderschap in ontwikkeling.Kick off/online op 12 oktober 2021

februari 6th, 2021 |

Opleiding ouderbegeleiding vanuit een visie op ouderschap in ontwikkeling

In deze 7-daagse opleiding leer je om gezins-, opvoedings- en ontwikkelingsproblemen te benaderen vanuit de ouderschapstheorie. Een ouderschapstheoretisch en methodisch kader kan jou als professional in de (jeugd)zorg zowel perspectief als praktische handvatten bieden. Je krijgt inzicht in de psychologie van het ouderschap in relatie tot de ontwikkelingsbehoeftes van kinderen en leert hoe je deze kennis en methodes kunt toepassen en integreren in je dagelijkse praktijk.
 

Feiten

  • Omvang: Kick off/online meeting van 20.00 tot 21.00 uur en 7 dinsdagen van 9.30-16.30 uur en ongeveer 3 tot 4 uur online leeractiviteiten tussen de lesdagen
  • Datums: Kick off/online op 12 oktober 2021
    Lesdagen op 16 november, 7 december 2021, 11 januari, 8 februari, 8 maart, 29 maart, 28 juni 2022
  • Locatie: Utrecht
  • Docenten: drs. José van den Broekdr. Katie-Lee Weille
  • Cursuscode: OU212

Voor wie

  • Gz-psycholoog BIG
  • Psychotherapeut BIG
  • Eerstelijnspsycholoog NIP
  • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
  • NVO Orthopedagoog-generalist
  • Basispsycholoog
  • Orthopedagoog
  • Toegepast psycholoog

Lees de volledige doelgroepinformatie

Accreditaties

Accreditatie: Landelijke Vereniging POH-GGZ, NIP, NVO, Register Vaktherapie, Registerplein, SKJ, V&VLees meer over de accreditaties

Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

Ouderschap kent vele vormen. Denk aan grootouderschap, tienerouderschap of pleeg- of adoptie-ouderschap. Ouderschap gaat meestal samen met partnerschap, met bijbehorende dynamiek, en soms ook met (complexe) scheiding en nieuwe samengestelde gezinsvormen. Ouderschap houdt ook in dat het opvoederschap wordt gedeeld met professionals, om te beginnen in het kader van opvang en school, maar soms ook bij bijvoorbeeld jeugdzorg of een justitiële inrichting.

Hoe al deze aspecten van ouderschap worden ervaren door ouders, maar ook de uitdagingen die hieruit voortvloeien voor hulpverleners, zijn de centrale onderwerpen van deze opleiding. Een ouderschapstheoretisch en methodisch kader kan jou als professional in de (jeugd)zorg zowel perspectief als praktische handvatten bieden.

Deze 7-daagse blended basisopleiding staat in het teken van wat specifiek is aan ouderschap en de ontwikkeling hiervan. We behandelen de volgende onderwerpen: de fases en dynamiek van ouderschap, de eigen geschiedenis van de ouder, de maatschappelijke invloeden op ouderschap, en buffers en omstandigheden. Ook gaan we in op ouderbegeleiding als vakgebied en wat dit van jou als professional in de (jeugd)zorg vraagt. Ten slotte besteden we aandacht aan hoe je deze kennis en vaardigheden kunt ‘terugbrengen’ naar je organisatie en integreren in je dagelijkse werkzaamheden.


– VVP-leden krijgen 10% korting. Activeer op het inschrijfformulier de kortingscode VVP en vermeld je VVP-lidmaatschapsnummer in het opmerkingenveld.
– Bij inschrijving op één dag voor drie of meer activiteiten met accreditatie i.h.k.v. de (her)registratie Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP of NVO Orthopedagoog-Generalist, krijg je 10% korting per cursus. Gebruik op je inschrijfformulier kortingscode NIPNVO.

Let op: wanneer je inschrijft kun je maximaal één kortingscode gebruiken.

Wat leer je?

Na het volgen van deze opleiding:

  • kun je gezins-, opvoedings- en ontwikkelingsproblemen benaderen vanuit ouderschapstheorie
  • heb je inzicht in de psychologie van het ouderschap in relatie tot de ontwikkelingsbehoeftes van kinderen
  • kun je de vele methodes, waarmee je waarschijnlijk al in aanraking bent gekomen, toepassen vanuit het perspectief van ouderschap en het werken met ouders

Kortom: je leert hoe je een ouderschapstheoretische visie consequent kunt toepassen in je dagelijkse hulpverleningspraktijk.

Doelgroep

  • Gz-psycholoog BIG
  • Psychotherapeut BIG
  • Eerstelijnspsycholoog NIP
  • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
  • NVO Orthopedagoog-generalist
  • Basispsycholoog
  • Orthopedagoog
  • Toegepast psycholoog
  • Systeemtherapeut
  • POH-GGZ
  • Sociaal psychiatrisch verpleegkundige
  • Jeugdzorgwerker
  • Sociaal pedagogisch hulpverlener
  • Maatschappelijk werker

Ben je als hulpverlener werkzaam in de jeugdzorg, bij jeugdafdelingen van GGZ-instellingen, of in de kinder- en jeugdpsychiatrie, en begeleid je in je werk actief ouders? Dan kan deze opleiding interessant voor je zijn!
Ouderbegeleiding wordt door een breed scala aan professionals uitgeoefend. We kiezen er in deze opleiding bewust voor om heterogene groepen samen te stellen, zowel qua praktijkervaring als opleidingsniveau (HBO, post-HBO, master en post master) en opleidingsrichting. De ervaring leert dat het samenkomen vanuit diverse velden, leiden tot levendige en leerzame interacties in de les.

Het is van belang dat je in jouw werk ouders begeleidt en casuïstiek kunt inbrengen.

Inhoud

Iedere lesdag is opgebouwd uit een klassikale bijeenkomst* van 6 uur en online voorbereidings- en/of verwerkingsactiviteiten. Denk aan intervisie, online discussies, casusopdrachten maken etc.

Lesdag 1
Je wordt je bewust van het bijzondere aan ouderschap en het specifieke van ouderbegeleiding als vak. Je wordt sensitiever voor de ervaring van ouderschap zoals dit wordt beleefd door de ouder zelf; voor ouderschap als ontwikkelingsproces in het volwassen leven, met eigen karakteristieken, taken, valkuilen en groeimogelijkheden. Je oefent vaardigheden die nodig zijn om met ouders tot een goede werkrelatie te komen.
 
Lesdag 2
Je wordt je bewust van de plaats van ouderschapstheorie binnen de hulpverlening (zowel ontwikkelings- als praktijktheorieën). Je maakt kennis met het schema van ouderschap en gaat hiermee in de praktijk aan de slag.
 
Lesdag 3
We trekken de ontwikkeling van ouderschap breder. Je krijgt inzicht in de rol van ambivalentie. Je verdiept je kennis over hechtingstheorie en de complexe manieren waarop hechtingsthematiek zich afspeelt in ouderschap. Je krijgt inzichten uit onderzoek en nieuwe kennis over werkend ouderschap.
 
Lesdag 4
We bekijken de ontwikkeling van ouderschap in relatie tot de maatschappij en belastende omstandigheden. Je oefent verder met het in de praktijk inzetten van de ouderbegeleidende positie en het schema van ouderschap. Ook word je sensitiever voor de contextuele invloeden op ouderschap. Aan de hand van een analyse van de oudergerichtheid van je eigen organisatie, word je bekwaam in het leggen van verbanden tussen praktijk, organisatie en ouderschapstheoretische principes.
 
Lesdag 5
Je krijgt meer gevoel voor de complexe dynamiek tussen levensfase en ouderschap, ouderschap en partnerschap, ouderschap in meerdere gedaantes en ouderschap binnen complexe en meervoudige gezinsvormen. Theoretische begrippen worden aangescherpt in relatie tot de begrippen ‘ouderschap’ en ‘partnerschap’ en de definitie van ouderschap. Je oefent met het toepassen van praktische principes bij het werken met complexe gezinnen en ouders met partnerschapsconflict.
 
Lesdag 6
Je leert hoe je de ouderbegeleidende positie kunt vasthouden, ook wanneer veiligheid in het geding is. We reiken hiervoor theoretische kaders aan over de verschillen tussen opvoederschap en ouderschap, en de implicaties hiervan voor de belangrijkste contexten waarin opvoederschap met professionals wordt gedeeld. Je krijgt inzicht in het voeren van gesprekken met ouders, leerkrachten, groepsleidingen en andere professionals. Je wordt gevoeliger voor de ervaringen van ouders die een deel van de opvoeding uit handen moeten geven. Tot slot krijg je inzicht in de betekenis van huiselijk geweld voor ouderschap.

Lesdag 7
In de periode tussen lesdag 6 en 7 krijg je de opdracht om de opgedane kennis en vaardigheden verder toe te passen in je dagelijkse werkpraktijk. Tijdens lesdag 7, een soort terugkomdag, besteden we aandacht aan deze ervaringen. Ook gaan we dieper in op je vak-identiteitsontwikkeling en aan het uitdragen van de visie op ouderschap binnen je eigen organisatie. Dat doen we aan de hand van intervisie en theoriebespreking.

Toetsen

Je voortgang wordt tussentijds getoetst door observatie tijdens de lessen, intervisie en een door jou gegeven presentatie waarin je een analyse van je eigen organisatie geeft.
De opleiding rond je af met het maken van een verslag waarin je de theorie uit de hele opleiding toepast op een casus en hierop reflecteert.